Homeopathie van A tot Z: Lippen-Littekens-Maag

Veel minerale, dierlijke en plantaardige stoffen die in de natuur voorkomen veroorzaken vergiftigingsverschijnselen als mensen ze zouden innemen, met andere woorden: mensen worden er ziek van. Homeopathische geneesmiddelen, die van deze stoffen worden gemaakt, bevatten geen giftige stoffen meer maar slechts een soort afdruk, zoals een foto, van de oorspronkelijke stof. Deze homeopathische afdruk herkent … Lees “Homeopathie van A tot Z: Lippen-Littekens-Maag” verder

Homeopathie van A tot Z: Keelpijn-Kneuzingen-Koortslip

In deze aflevering over kleine maar lastige aandoeningen staat de homeopathische aanpak van keelpijn, kneuzingen en koortsuitslag centraal. Uiteraard geldt weer: bij twijfel en bij aanhoudende klachten uw arts raadplegen. Keelpijn Je kunt pijn in je keel krijgen door teveel praten, rook of scherp eten, maar keelpijn die doorzet wordt vrijwel altijd veroorzaakt door een … Lees “Homeopathie van A tot Z: Keelpijn-Kneuzingen-Koortslip” verder

Homeopathie van A tot Z: Aambeien-Acne-Aften

In de komende afleveringen veel aandacht voor de homeopathische aanpak van kleine (maar vaak lastige!) kwaaltjes, en wel in alfabetische volgorde. Ditmaal aambeien, anuskloofjes, acne en aften.

Homeopathie bij allergieën

De cijfers liegen er niet om: één op de vier Nederlanders heeft aanleg voor allergie, 20 tot 30 procent van de bevolking heeft last van een ademhalingsallergie, 6 procent van de kinderen heeft een voedselallergie. Ieder jaar verdubbelt het aantal allergische patiënten, men verwacht zelfs dat in 2010 de helft van de jonge kinderen allergisch zal zijn. Deze explosieve toename van het aantal allergiepatiënten wordt veroorzaakt door een combinatie van factoren. Erfelijke aanleg speelt een belangrijke rol, maar ook luchtvervuiling, antibioticagebruik en vaccinaties. We zijn in de loop der tijd anders gaan eten: meer suiker, meer exotische voedingsmiddelen en er zijn meer bloeiende en uitheemse planten in de natuur. Veel kinderen spelen tegenwoordig weinig buiten en groeien daardoor op in een té schone leefomgeving: ook dat lijkt een belangrijke oorzaak te zijn bij het ontstaan van allergische reacties.

Homeopathie en wratten

Niet gevaarlijk maar wel lastig. Wratten worden veroorzaakt door virussen en je hebt ze in alle soorten en maten: kleine, platte, bloemkoolvormige, gladde, bloedende, grote, gekleurde, pijnlijke en niet pijnlijke wratten. Bovendien kunnen ze overal opduiken waar je ze niet wilt hebben: handen, voeten, gezicht, oogleden, hoofdhuid, geslachtsdelen, etc. Huismiddeltjes (wrijven met de binnenkant van … Lees “Homeopathie en wratten” verder

Eczeem

Wie wel eens met eczeem te maken heeft gehad, weet dat deze huidaandoening een lastige en vaak ongrijpbare kwaal is. Jeuk, roodheid en droge huid met schilfers en kloofjes, soms met vochtige blaasjes, zijn de meest kenmerkende verschijnselen van eczeem; het kan bij jong en oud voorkomen (maar relatief vaak bij baby’s en kinderen) en … Lees “Eczeem” verder