Homeopathie van A tot Z: Poliepen en pijn

In deze aflevering speelt de rode bosmier een belangrijke rol bij de homeopathische behandeling van poliepen, maar ook bij de homeopathische aanpak van chronische pijnklachten. Poliepen Poliepen zijn uitstulpingen die kunnen ontstaan in de slijmvliezen van bijvoorbeeld neus(bijholtes), stembanden, dikke darm en baarmoeder(hals). Ze zien eruit als kleine paddestoeltjes. Meestal zijn ze goedaardig en je … Lees “Homeopathie van A tot Z: Poliepen en pijn” verder

Homeopathie van A tot Z: Peesontsteking-Plankenkoorts-Pijn

Op reis door het homeopathische alfabet hebben we de P bereikt, de letter van klachten als peesontstekingen, plankenkoorts en pijn. Peesontstekingen Pezen vormen de hefboomverbinding tussen spieren en botten. Ze kunnen bij veel en/of fout gebruik gemakkelijk overbelast raken. Bij RSI (muisarm), tenniselleboog, joggersknie, breiknobbel, carpaaltunnelsyndroom enz. zijn de pezen, peesaanhechtingen of de peesschede geïrriteerd … Lees “Homeopathie van A tot Z: Peesontsteking-Plankenkoorts-Pijn” verder

Homeopathie van A tot Z: Obstipatie

De werking van homeopathische geneesmiddelen verschilt wezenlijk van de werking van chemische en kruidengeneesmiddelen. Bij chemische en kruidengeneesmiddelen neemt u een kleine hoeveelheid van een bepaalde stof in, die vervolgens een aantal uren of dagen een geneeskrachtige werking heeft, maar daarna is het uitgewerkt. Zoals trouwe lezers inmiddels al weten worden ook homeopathische geneesmiddelen gemaakt … Lees “Homeopathie van A tot Z: Obstipatie” verder

Homeopathie van A tot Z: Lippen-Littekens-Maag

Veel minerale, dierlijke en plantaardige stoffen die in de natuur voorkomen veroorzaken vergiftigingsverschijnselen als mensen ze zouden innemen, met andere woorden: mensen worden er ziek van. Homeopathische geneesmiddelen, die van deze stoffen worden gemaakt, bevatten geen giftige stoffen meer maar slechts een soort afdruk, zoals een foto, van de oorspronkelijke stof. Deze homeopathische afdruk herkent … Lees “Homeopathie van A tot Z: Lippen-Littekens-Maag” verder

Homeopathie en voeding

In deze 70e aflevering van Homeopathische Praktijk maken we een uitstapje van homeopathie naar voeding. Veel mensen vragen mij namelijk op het spreekuur wat gezonde voeding is en eigenlijk is die vraag vrij eenvoudig te beantwoorden. De gezondste manier van eten is: eet géén ongezond voedsel! De gezondheidsschade door dagelijks ongezonde voeding te eten is … Lees “Homeopathie en voeding” verder

Homeopathie van A tot Z: Keelpijn-Kneuzingen-Koortslip

In deze aflevering over kleine maar lastige aandoeningen staat de homeopathische aanpak van keelpijn, kneuzingen en koortsuitslag centraal. Uiteraard geldt weer: bij twijfel en bij aanhoudende klachten uw arts raadplegen. Keelpijn Je kunt pijn in je keel krijgen door teveel praten, rook of scherp eten, maar keelpijn die doorzet wordt vrijwel altijd veroorzaakt door een … Lees “Homeopathie van A tot Z: Keelpijn-Kneuzingen-Koortslip” verder

Homeopathie bij allergieën

De cijfers liegen er niet om: één op de vier Nederlanders heeft aanleg voor allergie, 20 tot 30 procent van de bevolking heeft last van een ademhalingsallergie, 6 procent van de kinderen heeft een voedselallergie. Ieder jaar verdubbelt het aantal allergische patiënten, men verwacht zelfs dat in 2010 de helft van de jonge kinderen allergisch zal zijn. Deze explosieve toename van het aantal allergiepatiënten wordt veroorzaakt door een combinatie van factoren. Erfelijke aanleg speelt een belangrijke rol, maar ook luchtvervuiling, antibioticagebruik en vaccinaties. We zijn in de loop der tijd anders gaan eten: meer suiker, meer exotische voedingsmiddelen en er zijn meer bloeiende en uitheemse planten in de natuur. Veel kinderen spelen tegenwoordig weinig buiten en groeien daardoor op in een té schone leefomgeving: ook dat lijkt een belangrijke oorzaak te zijn bij het ontstaan van allergische reacties.

Homeopathie en dromen

Alle mensen dromen meerdere keren per nacht. Van al die dromen herinneren ze zich vaak de volgende dag maar heel weinig. Er zijn zelfs mensen die denken dat ze helemaal niet dromen, omdat ze zich de volgende dag helemaal niets meer herinneren. Sommige dromen maken echter zoveel indruk, bijvoorbeeld omdat ze heel eng waren of juist bijzonder mooi, dat die hun nog lang bijblijven.