Fibromyalgie

Een buitengewoon lastige kwaal die de laatste jaren steeds vaker lijkt voor te komen en vooral vrouwen treft, is fibromyalgie, wat letterlijk betekent: pijn in bindweefsel en spieren (het wordt ook wel eens spierreuma genoemd, hoewel het niets met reuma te maken heeft).

De klachten bestaan uit toenemende spierpijn en stijfheid, pijnlijke drukpunten over het hele lichaam, en slaapproblemen; men vermoedt dat de ziekte te maken heeft met zuurstofgebrek in de spieren, waardoor er kleine pijnlijke beschadigingen in het spierweefsel ontstaan.

Omdat onderzoek bij neuroloog en reumatoloog vaak geen resultaat oplevert, leven veel fibromyalgie-patiënten met het gevoel dat ze ondanks de pijnen en de beperkingen die deze met zich meebrengen door de omgeving als aanstellers worden beschouwd.

Homeopathische behandeling
Omdat geen (fibromyalgie-)patiënt hetzelfde is, heeft een homeopathisch arts eerst een goed klachtensignalement nodig voor het vinden van het best passende homeopathische geneesmiddel. In dat kader zijn belangrijk de ontstaansgeschiedenis van de ziekte (bijv. zwangerschap, stress, fysieke overbelasting), de lokalisatie van de klachten (meer links of rechts bijv.), de invloed van warmte en kou, rust en beweging, weersverandering, tijdstip van de dag etc.

Ook het karakter van de patiënt is van belang: het lijkt erop dat de meeste fibromyalgie-patiënten erg precies en perfectionistisch zijn en koste wat kost af willen maken waar ze mee bezig zijn, onder het motto: “niet zeuren, doorgaan”; als zo’n situatie maar lang genoeg duurt zullen de spieren het vermogen om te ontspannen verliezen en in een spiraal van pijn en stijfheid terecht komen.

Het juiste homeopathische geneesmiddel kan deze spiraal doorbreken en op den duur het evenwicht in het spierweefsel herstellen. Veel toegepaste homeopathische middelen bij fibromyalgie zijn: wijnruit (Ruta), karmozijnbes (Phytolacca), rododendron en het mineraal koper (Cuprum).