Kindertypes

In de vorige aflevering heb ik een aantal homeopathische signalementen besproken; deze zijn belangrijk voor de keuze van het beste homeopathische geneesmiddel, omdat de specifieke kenmerken van een patiënt minstens even belangrijk zijn als de symptomen van zijn ziekte. Bij kinderen is dit nog duidelijker; hier is immers het natuurlijke beeld vaak nog in volle omvang waar te nemen en niet verstoord door langdurig medicijngebruik, operaties of overmatige beleefdheid.

Ter illustratie een aantal veel gebruikte homeopathische middelen en het bijbehorende type kind:

Calcium carbonicum:
een stevig, mollig kind met slappe spieren, kan wat traag en sloom overkomen, laat met tandjes krijgen en leren lopen; kan angstig (spoken, monsters) en nerveus zijn vooral voor het slapen gaan; kinderen die altijd maar snotterig zijn, snel transpireren, trage stoelgang, dol op ijs en eieren.

Silicea (siliciumoxyde):
een fijngebouwd, tenger, kouwelijk kind dat snel in zijn schulp kruipt maar ook behoorlijk koppig kan zijn; lust geen melk of moet ervan overgeven, kan vaak heftig reageren op inentingen; vaak verkouden, oorontstekingen, slecht genezende wondjes; bij oudere kinderen: acné.

Pulsatilla (wildemanskruid):
zachtaardig, lief en verlegen kind; vaak blond haar en blauwe ogen; wil graag geknuffeld worden, stemming kan snel omslaan (Jantje lacht, Jantje huilt); drinkt weinig, kan niet tegen vet eten; het kind kan slecht tegen warmte, het wordt dan lusteloos en hangerig.

Sulfur (zwavel):
ongeduldige, prikkelbare kinderen met een ruwe huid en vaak rode lippen, oogranden, oren; ze weten alles beter en hebben een hekel aan inmenging, ze zitten vol plannen en fantasieën; enorme zoetekauw, diarree door melk.

Chamomilla (kamille):
het kind is volstrekt onhandelbaar en niet tot bedaren te brengen; meestal is er een soort razernij ten gevolge van oorpijn, buikpijn of het doorkomen van een tandje; het wil constant rondgedragen worden, anders is er geen land mee te bezeilen.

Vaak reageren kinderen snel en goed op het juiste homeopathische geneesmiddel; ze ontwikkelen zich daarna wat vlotter, gaan beter slapen en ouders en omgeving zien dat het kind energieker en blijer is.