Gordelroos en homeopathie

De belangrijkste Herpesvirussen die bij de mens infecties kunnen veroorzaken zijn herpes Simplex-1 (de veroorzaker van de koortslip), Herpes Simplex-2 (genitale herpesinfecties), het Cytomegalievirus, het Epstein-Barrvirus (ziekte van Pfeiffer) en het Varicella-zostervirus.

Dit Varicella-zostervirus veroorzaakt eerst op jonge leeftijd waterpokken, duikt vervolgens onder in een zenuwknoop, en leeft op latere leeftijd nog één keer op: via de zenuw die vanuit de zenuwknoop naar een corresponderende strook huid loopt kruipt het zostervirus naar buiten om een brandend-jeukende huiduitslag met blaasjes te veroorzaken, de “gordelroos”.

Reguliere behandeling
Naast eventuele lokale jeukstillende middelen wordt medicatie met Aciclovir (Zovirax) alleen noodzakelijk geacht bij gordelroos op extra gevaarlijke plekken (het oog, het oor) en bij patiënten die een slechte afweerfunctie hebben; de uiterst vervelende en langdurige napijn die soms bij gordelroos optreedt kan met Tryptizol worden behandeld.

Homeopathische behandeling van gordelroos
De essentie van homeopathie is dat we een middel zoeken dat precies past bij de individuele patiënt; de plek waar de gordelroos zich op het lichaam bevindt, is van belang (zit het links- of rechtszijdig, op de borst of rond het oog etc.), maar óók de eventuele omstandigheden die bijgedragen hebben aan het ontstaan van de gordelroos, zijn belangrijk.
Een paar voorbeelden van homeopathische geneesmiddelen:

Cistus (Canadese zonneroosje): gordelroos bij extreem kougevoelige mensen, die vaak problemen met keel en neusbijholtes hebben.
Iris versicolor (Blauwe vlag): meestal rechtszijdige gordelroos in een periode van geestelijke uitputting; past bij mensen die ook last van migraine, psoriasis en galklachten kunnen hebben.
Mezereum (het Peperboompje): een belangrijk middel voor eczeem op de hoofdhuid; gordelroos met blaasjes die plakkerig vocht bevatten, gordelroos met aangezichtspijn.
Ranunculus bulbosus (Knolboterbloem): gordelroos bij een omslag naar koud, vochtig weer of na een periode van grote alcoholconsumptie; past bij mensen die zich enorm kwaad kunnen maken over de luiheid van anderen.
Rhus toxicodendron (“poison ivy”, familie van de fluweelboom): het belangrijkste middel in de homeopathie voor spierklachten, maar ook voor met name linkszijdige herpesinfecties zoals gordelroos.

Voor de langdurige napijnen na gordelroos zijn een aantal specifieke homeopathische middelen beschikbaar:

Iris versicolor, Kalmia latifolia (de Breedbladige lepelboom) en Magnesium fosforicum zijn vooral geschikt voor rechtszijdige pijnen.
Cedron (de rijpe zaden van deze boom werden vroeger bij malaria en slangenbeten gebruikt), Spigelia (het Kruisbladklokje) en Verbascum (Koningskaars) helpen met name bij linkszijdige pijnen.

Zelfmedicatie bij gordelroos
Gordelroos is minder geschikt om zelf te behandelen, als u eventueel toch met zalfjes,vitamines en kruidenpreparaten aan de slag wilt, overleg dan eerst even met uw arts.