Hart en bloeddruk

Hart- en vaatziekten zijn tegenwoordig veelvoorkomende klachten. Als homeopaat zie ik veelvuldig patiënten met symptomen als hoge bloeddruk, hartkloppingen, hartfalen of een te hoog cholesterol niveau. Een alternatieve behandeling op basis van klassieke homeopathie en homeopathische medicijnen kan veel van deze klachten verlichten.

Homeopathie en hoge bloeddruk

Hoort u tot de 25 procent van de wereldbevolking met verhoogde bloeddruk? Wél als bij herhaalde meting de bovendruk in uw bloedvaten (het moment dat het hart pompt) steeds boven de 140 ligt, en de onderdruk (als het hart in de ruststand staat) steeds boven de 90 uitkomt. Overigens worden deze waarden beïnvloed door stress, leeftijd, alcohol, drop, tijdstip van de dag, fysieke inspanning, etc. Gelukkig is hoge bloeddruk (hypertensie) zelden een echte ziekte; een oorzaak wordt meestal niet gevonden en veel klachten heb je er ook niet van, soms wat hoofdpijn of een opgejaagd gevoel.

Homeopathie en hoge bloeddruk - Lees verder

Homeopathie en hart- en vaatziekten

De laatste jaren zijn de behandelmethoden van hart- en vaatziekten in de reguliere geneeskunde sterk verbeterd. Naast medicijnen die de bloeddruk, het hartritme, de hartslagkracht, het cholesterolgehalte en de bloedstolling positief beïnvloeden, zijn cardiologische operaties om extra kransslagaderen aan te leggen (“bypass”) of verstopte kransslagaderen schoon te maken (“dotteren”) haast routine-ingrepen aan het worden.

Homeopathie en hart- en vaatziekten - Lees verder

Homeopathie en hartkloppingen

Reeds in het begin van deze eeuw stonden in de Materia Medica (de boeken met alle uitgebreide homeopathische geneesmiddelenbeelden) meer dan 200 homeopathische middelen beschreven die bij hartkloppingen kunnen worden aangewend. Bij ieder van deze middelen is bekend dat de oorspronkelijke plantaardige, dierlijke of minerale stof een specifieke giftige werking kan hebben op het hart; het hiervan afgeleide homepathische produkt werkt juist als een anti-gif bij vergelijkbare symptomen van het hart.

Homeopathie en hartkloppingen - Lees verder