Homeopathie en hoge bloeddruk

Hoort u tot de 25 procent van de wereldbevolking met verhoogde bloeddruk? Wél als bij herhaalde meting de bovendruk in uw bloedvaten (het moment dat het hart pompt) steeds boven de 140 ligt, en de onderdruk (als het hart in de ruststand staat) steeds boven de 90 uitkomt. Overigens worden deze waarden beïnvloed door stress, leeftijd, alcohol, drop, tijdstip van de dag, fysieke inspanning, etc. Gelukkig is hoge bloeddruk (hypertensie) zelden een echte ziekte; een oorzaak wordt meestal niet gevonden en veel klachten heb je er ook niet van, soms wat hoofdpijn of een opgejaagd gevoel.

Medicijnen
Bij een constante bovendruk van 180 of hoger en een onderdruk van 100 of hoger worden de risico’s voor hart en bloedvaten zodanig dat behandeling met medicijnen zinvol is (bij mensen met een hoog cholesterol, diabetes of een hartziekte wordt hier al eerder mee begonnen). Er zijn verschillende soorten bloeddrukpillen: plastabletten zorgen voor afvoer van overtollig vocht, bètablokkers verminderen de hartfrequentie, verder zijn er middelen die op de kalkstofwisseling van de bloedvaten werken of op het bloeddrukregulerende enzymsysteem in de nieren. Al deze medicijnen kunnen (soms gecombineerd) de bloeddruk verlagen. Maar vóór dat onze bloeddruk te hoog is opgelopen kunnen we er zelf nog heel wat aan doen.

Voeding en leefwijze
Regelmatig bewegen, matig met zout en alcohol, afvallen bij overgewicht, vermijden van zoethout en drop, stoppen met roken en goed omgaan met stress zijn allemaal belangrijke factoren om de bloeddruk op peil te houden.
Het DASH-onderzoek uit 1997 (Dietary Approaches to Stop Hypertension) leverde de volgende voedingsadviezen op:

• veel groenten en fruit: 640 tot 800 gram per dag
  • voldoende vetarme zuivelproducten
  • matig met vlees, voldoende vis eten
  • regelmatig een portie noten of zaden
  • voldoende voedingsvezels zoals volkoren graanproducten en peulvruchten
  • zo weinig mogelijk suiker
  • zo min mogelijk hartige snacks (bevatten veel verzadigde vetten)

Homeopathische aanpak
Homeopathische middelen worden bij iedere patiënt zoveel mogelijk individueel afgestemd; veel gegeven middelen bij hoge bloeddruk zijn Barium, Kalium carbonicum, Sulphur, Lachesis (de bosmeesterslang), Apocynum (een soort hennep) en Secale cornutum (moederkoren). Deze homeopathische medicijnen worden vaak gecombineerd met bloeddrukverlagende stoffen uit de plantenwereld.
De bekendste zijn:

• Crataegus (de meidoorn), verlaagt de bloeddruk en verhoogt de zuurstoftoevoer naar hart en kransslagaderen
  • Viscum album (de maretak), vermindert de weerstand in de bloedvatwanden
  • Solidago (de guldenroede), vochtafdrijvend.

Met een aangepast voedingspatroon én met wat hulp uit de natuur valt er nog veel te verbeteren aan een (licht) verhoogde bloeddruk. Met hoge bloeddruk valt prima te leven, maar het is toch veel prettiger om bij die 75 procent van wereldbevolking te horen met een normale bloeddruk.

Homeopathie en hart- en vaatziekten

De laatste jaren zijn de behandelmethoden van hart- en vaatziekten in de reguliere geneeskunde sterk verbeterd. Naast medicijnen die de bloeddruk, het hartritme, de hartslagkracht, het cholesterolgehalte en de bloedstolling positief beïnvloeden, zijn cardiologische operaties om extra kransslagaderen aan te leggen (“bypass”) of verstopte kransslagaderen schoon te maken (“dotteren”) haast routine-ingrepen aan het worden.

Homeopathische middelen
Het toevoegen van homeopathische geneesmiddelen aan de reguliere medicatie heeft twee grote voordelen: er zijn nauwelijks of geen bijwerkingen en (heel belangrijk) er kan mee voorkomen worden dat op oudere leeftijd steeds meer verschillende gewone medicijnen nodig zijn. Homeopathische middelen die op het hart en de bloedvaten werken, zijn van diverse natuurlijke bronnen afkomstig:

plantaardige oorsprong: vingerhoedskruid, voorjaarsanemoon, maretak, meidoorn, cactus, lobelia en vele anderen.
minerale oorsprong: goud-, lood- en jodiumverbindingen.
dierlijke oorsprong: bosmeesterslang, cobra.
Voor al deze middelen geldt dat ze individueel op de patiënt worden afgestemd voor het beste resultaat.

Voeding
Dat een gezonde leefwijze (niet roken, veel bewegen, afvallen, ontspannen) goed is voor hart en bloedvaten is geen geheim meer, maar over welke voeding nu het beste is, bestaat nog veel discussie. In het Hart Bulletin werden de resultaten van de belangrijke Lyon Diet Study besproken: dit onderzoek vergeleek gebruikers van het Zuid-Europees mediterraan dieet (met veel vis, groenten, fruit, granen en ruime hoeveelheden olijfolie) met gebruikers van een “Amerikaans” dieet met een laag vetgehalte; aan het eind van het onderzoek bleek het vetgehalte en cholesterolgehalte in het bloed in beide groepen nauwelijks verschillend, maar het aantal sterfgevallen door hart- en vaatziekten in de mediterrane groep een stuk lager!

Vitamines
Het Zuid-Europees dieet biedt, gecombineerd met 1 à 2 glazen wijn per dag en matiging van de hoeveelheid genuttigde suiker, een goede basis voor een gezond hart- en vaatstelsel. Daarnaast zijn er aanwijzingen dat extra dagelijkse inname van Seleen (een mineraal), foliumzuur en een combinatie van vitamine E en C een reeds bestaande vernauwing van bloedvaten op basis van aderverkalking kan verminderen; er zijn al Nederlandse cardiologen die hun patiënten standaard deze stoffen als voedingssupplement voorschrijven.

Een noodzakelijke stof voor het goed functioneren van de hartspier is Co-enzym Q10 (Ubiquinon); vooral mensen die cholesterolverlagende medicijnen slikken doen er goed aan om dit enzym te gebruiken, aangezien deze medicijnen niet alleen het cholesterol maar ook het Q10-gehalte verlagen. Met betrekkelijk eenvoudige maatregelen kunnen we dus onze afhankelijkheid van medicijnen verminderen en ons hart- en vaatstelsel een goede dienst bewijzen!

Homeopathie en hartkloppingen

Reeds in het begin van deze eeuw stonden in de Materia Medica (de boeken met alle uitgebreide homeopathische geneesmiddelenbeelden) meer dan 200 homeopathische middelen beschreven die bij hartkloppingen kunnen worden aangewend. Bij ieder van deze middelen is bekend dat de oorspronkelijke plantaardige, dierlijke of minerale stof een specifieke giftige werking kan hebben op het hart; het hiervan afgeleide homepathische produkt werkt juist als een anti-gif bij vergelijkbare symptomen van het hart.

Reeds in het begin van deze eeuw stonden in de Materia Medica (de boeken met alle uitgebreide homeopathische geneesmiddelenbeelden) meer dan 200 homeopathische middelen beschreven die bij hartkloppingen kunnen worden aangewend. Bij ieder van deze middelen is bekend dat de oorspronkelijke plantaardige, dierlijke of minerale stof een specifieke giftige werking kan hebben op het hart; het hiervan afgeleide homeopathische produkt werkt juist als een anti-gif bij vergelijkbare symptomen van het hart.

Vele soorten hartkloppingen
Het lijkt wel alsof er evenveel soorten hartkloppingen bestaan als dat er homeopathische middelen zijn, maar globaal kunnen we de volgende indeling maken:

• hartkloppingen, waarbij een overigens gezond hart door nerveuze oorzaken, bij koorts of bv. door een te hard werkende schildklier, sneller en harder dan normaal klopt of af en toe even overslaat.
  • hartritmestoornissen, waarbij de prikkelgeleiding in het hart gestoord is (vaak door een familiaire aanleg, maar ook bv. na een hartinfarct) waardoor het hart sneller of trager en (vaak) onregelmatig klopt; er bestaan veel reguliere medicijnen voor deze hartritmestoornissen, maar soms kan de cardioloog het hartritme alleen herstellen via een pacemaker, een elektroshock of operatief ingrijpen(ablatio).

Homeopathische behandeling
Hoe korter de hartkloppingen of de hartritmestoornissen bestaan, hoe beter ze te behandelen zijn met homeopathische geneesmiddelen; met name bij een echte hartritmestoornis kan homeopathie een welkome aanvulling zijn op de reguliere medicatie.

Enkele voorbeelden van wat minder bekende homeopathische “hartmiddelen”:
Cactus grandiflora (Koningin der Nacht): hartkloppingen dag en nacht, verergerd door minste beweging en door liggen op de linkerzij; gevoel alsof het hart met een ijzeren vuist wordt vastgegrepen.
Iberis amara (Bittere Scheefbloem): hartkloppingen met duizeligheid en dichtgesnoerd gevoel in de keel; klachten opgeroepen door hoesten of lachen; patiënt wordt rond 2 uur ’s nachts wakker met onregelmatige, snelle hartslag.
Lycopus virginicus (Wolfspoot, familie van basilicum): snelle tumultueuze hartslag die in het hele lichaam gevoeld wordt en verergert door liggen op rechterzij; vaak bij nerveuze, gejaagde mensen (al of niet in combinatie met schildklierproblemen).
Naja tripudians (Brilslang): hartritmestoornis door aandoeningen van de hartkleppen of na een hartinfarct.
Spongia (Zeespons): wakker schrikken met heftige hartkloppingen en een verstikkende hoest; vaak angstige en onrustige mensen.
Sumbul (Muskuswortel): nerveuze hartkloppingen bij zenuwachtige personen, vaak met vol en opgeblazen gevoel in de buikstreek.

Homeopathie thuis
Hartritmestoornissen lenen zich niet voor zelfmedicatie; ook als aanvullende therapie na goed onderzoek en eventuele medicatie van een cardioloog mogen homeopathische middelen alleen na overleg met een homeopathisch arts worden ingezet.