Homeopathie en hoge bloeddruk

Hoort u tot de 25 procent van de wereldbevolking met verhoogde bloeddruk? Wél als bij herhaalde meting de bovendruk in uw bloedvaten (het moment dat het hart pompt) steeds boven de 140 ligt, en de onderdruk (als het hart in de ruststand staat) steeds boven de 90 uitkomt. Overigens worden deze waarden beïnvloed door stress, leeftijd, alcohol, drop, tijdstip van de dag, fysieke inspanning, etc. Gelukkig is hoge bloeddruk (hypertensie) zelden een echte ziekte; een oorzaak wordt meestal niet gevonden en veel klachten heb je er ook niet van, soms wat hoofdpijn of een opgejaagd gevoel.

Medicijnen
Bij een constante bovendruk van 180 of hoger en een onderdruk van 100 of hoger worden de risico’s voor hart en bloedvaten zodanig dat behandeling met medicijnen zinvol is (bij mensen met een hoog cholesterol, diabetes of een hartziekte wordt hier al eerder mee begonnen). Er zijn verschillende soorten bloeddrukpillen: plastabletten zorgen voor afvoer van overtollig vocht, bètablokkers verminderen de hartfrequentie, verder zijn er middelen die op de kalkstofwisseling van de bloedvaten werken of op het bloeddrukregulerende enzymsysteem in de nieren. Al deze medicijnen kunnen (soms gecombineerd) de bloeddruk verlagen. Maar vóór dat onze bloeddruk te hoog is opgelopen kunnen we er zelf nog heel wat aan doen.

Voeding en leefwijze
Regelmatig bewegen, matig met zout en alcohol, afvallen bij overgewicht, vermijden van zoethout en drop, stoppen met roken en goed omgaan met stress zijn allemaal belangrijke factoren om de bloeddruk op peil te houden.
Het DASH-onderzoek uit 1997 (Dietary Approaches to Stop Hypertension) leverde de volgende voedingsadviezen op:

• veel groenten en fruit: 640 tot 800 gram per dag
  • voldoende vetarme zuivelproducten
  • matig met vlees, voldoende vis eten
  • regelmatig een portie noten of zaden
  • voldoende voedingsvezels zoals volkoren graanproducten en peulvruchten
  • zo weinig mogelijk suiker
  • zo min mogelijk hartige snacks (bevatten veel verzadigde vetten)

Homeopathische aanpak
Homeopathische middelen worden bij iedere patiënt zoveel mogelijk individueel afgestemd; veel gegeven middelen bij hoge bloeddruk zijn Barium, Kalium carbonicum, Sulphur, Lachesis (de bosmeesterslang), Apocynum (een soort hennep) en Secale cornutum (moederkoren). Deze homeopathische medicijnen worden vaak gecombineerd met bloeddrukverlagende stoffen uit de plantenwereld.
De bekendste zijn:

• Crataegus (de meidoorn), verlaagt de bloeddruk en verhoogt de zuurstoftoevoer naar hart en kransslagaderen
  • Viscum album (de maretak), vermindert de weerstand in de bloedvatwanden
  • Solidago (de guldenroede), vochtafdrijvend.

Met een aangepast voedingspatroon én met wat hulp uit de natuur valt er nog veel te verbeteren aan een (licht) verhoogde bloeddruk. Met hoge bloeddruk valt prima te leven, maar het is toch veel prettiger om bij die 75 procent van wereldbevolking te horen met een normale bloeddruk.