Homeopathie bij verkoudheid

Nooit leuk, maar blijkbaar ontkomen we er niet aan: de meeste mensen hebben jaarlijks toch wel één of twee maal een verkoudheid te pakken. De meest voorkomende klachten zijn een rauwe keel, verstopte neus of juist een loopneus met veel niezen, rillerigheid en een koortsig gevoel. Vaak komt er wat hoofdpijn bij en een lusteloos … Lees “Homeopathie bij verkoudheid” verder

Homeopathie en voeding

In deze 70e aflevering van Homeopathische Praktijk maken we een uitstapje van homeopathie naar voeding. Veel mensen vragen mij namelijk op het spreekuur wat gezonde voeding is en eigenlijk is die vraag vrij eenvoudig te beantwoorden. De gezondste manier van eten is: eet géén ongezond voedsel! De gezondheidsschade door dagelijks ongezonde voeding te eten is … Lees “Homeopathie en voeding” verder

Homeopathie van A tot Z: Examenvrees-Faalangst-Griep

Dit is alweer de vierde aflevering van deze serie. Nog steeds geldt: bij twijfel niet zelf blijven dokteren, maar een arts raadplegen! Examenvrees en Faalangst Iedereen heeft wel eens iets gemerkt van de lichamelijke reacties die ontstaan bij een naderende vuurproef zoals een sollicitatiegesprek of een examen. Gespannen onrust, slecht slapen, knikkende knieën, droge mond, … Lees “Homeopathie van A tot Z: Examenvrees-Faalangst-Griep” verder

Homeopathie en griep

Als we ons grieperig voelen of “griepje onder de leden” hebben, zijn we meestal besmet met één van de vele verkoudheidsvirussen die ons omringen. De bekendste symptomen zijn snotterigheid, niezen, tranende ogen, keelpijn, hoesten en een hangerig gevoel. Een verkoudheid is niet altijd te vermijden maar regelmatig de handen afspoelen helpt zeker, net als het … Lees “Homeopathie en griep” verder

Vermoeidheid

Voor gezonde en fitte mensen is het heel normaal om snel te herstellen na een verkoudheid, een operatie of een fysiek inspannende prestatie; een goede nachtrust, gezond eten, weinig alcohol en eventueel wat vitamines of voedingssupplementen en ze zijn er snel weer bovenop. Zo’n vlot herstel is echter niet voor iedereen weggelegd en het lijkt … Lees “Vermoeidheid” verder

Weerstand verhogen

Een natte zomer, een gure herfst en daarnaast een steeds jachtiger leven waarin iedere minuut volgepland staat; ziedaar de ingrediënten, die een constante aanslag betekenen op ons afweersysteem, het gevolg: verkoudheden, terugkerende infecties en een algehele verhoogde vatbaarheid voor ziekte. Hoe kunnen we op een simpele en gezonde manier hiermee omgaan? Weerstand stimuleren Onze afweer … Lees “Weerstand verhogen” verder

Verkouden kinderen

Sommige kinderen kunnen regelmatig, en naar het lijkt zonder enige aanleiding, grieperig worden: het hoofd en de neus zitten vol, het kind is afwisselend rillerig en zweterig, de temperatuur kan wel tot ruim over de 39 graden stijgen. Het zieke kind maakt een duffe, afwezige indruk en klaagt over een beurse pijn in alle botten … Lees “Verkouden kinderen” verder

De ziekte van Pfeiffer

In de jaren tachtig toen ik als huisarts werkzaam was in een praktijk waar ook veel studenten stonden ingeschreven, werd een explosieve toename van het aantal Pfeiffer-patiënten zichtbaar. Deze virusziekte, ook wel klierkoorts genoemd, komt vooral voor bij jongvolwassenen die in hun jeugd geen antistoffen hebben gevormd tegen de verwekker, het Epstein-Barr virus; dit virus … Lees “De ziekte van Pfeiffer” verder