Homeopathie en psychiatrie

Aan het einde van de 19e eeuw kreeg de geneeskunde een nieuwe wending. Tot dan had men voornamelijk aandacht gehad voor de ziektes van het lichaam, maar nu kreeg men ook oog voor ziektes van de geest: de psychiatrie begon als nieuwe tak aan de geneeskundeboom. Freud en Jung kwamen met de eerste behandelmethode: psychoanalyse. … Lees “Homeopathie en psychiatrie” verder

Homeopathie van A tot Z: Peesontsteking-Plankenkoorts-Pijn

Op reis door het homeopathische alfabet hebben we de P bereikt, de letter van klachten als peesontstekingen, plankenkoorts en pijn. Peesontstekingen Pezen vormen de hefboomverbinding tussen spieren en botten. Ze kunnen bij veel en/of fout gebruik gemakkelijk overbelast raken. Bij RSI (muisarm), tenniselleboog, joggersknie, breiknobbel, carpaaltunnelsyndroom enz. zijn de pezen, peesaanhechtingen of de peesschede geïrriteerd … Lees “Homeopathie van A tot Z: Peesontsteking-Plankenkoorts-Pijn” verder

Homeopathie van A tot Z: Examenvrees-Faalangst-Griep

Dit is alweer de vierde aflevering van deze serie. Nog steeds geldt: bij twijfel niet zelf blijven dokteren, maar een arts raadplegen! Examenvrees en Faalangst Iedereen heeft wel eens iets gemerkt van de lichamelijke reacties die ontstaan bij een naderende vuurproef zoals een sollicitatiegesprek of een examen. Gespannen onrust, slecht slapen, knikkende knieën, droge mond, … Lees “Homeopathie van A tot Z: Examenvrees-Faalangst-Griep” verder

Homeopathie bij depressiviteit

Het gevoel omhuld te worden door een grote donkere wolk. Een rake typering die mensen vaak gebruiken als ze een depressieve periode in hun leven omschrijven. Een depressie is immers een emotioneel lagedrukgebied dat nauwelijks van plaats verandert, gepaard gaat met veel regen en wind, en waarbij de zon slechts spaarzaam wil doorbreken. Depressiviteit Een … Lees “Homeopathie bij depressiviteit” verder

Homeopathie en Sint-Janskruid

Als het gebruik van chemische medicijnen bij bepaalde ziekten sterk toeneemt, zoals de laatste 20 jaar het gebruik van anti-depressiva (Prozac, Seroxat) bij depressies, dan stijgt onvermijdelijk de vraag naar goede natuurlijke alternatieven. Dit verklaart de geweldige opmars van de plant Hypericum perforatum (Sint-Janskruid, Hertshooi), die al veel langer in de natuurgeneeskunde bij stemmingsstoornissen werd … Lees “Homeopathie en Sint-Janskruid” verder

ADHD

Hyperactieve kinderen werden ze vroeger genoemd, tegenwoordig heten ze met een lelijk woord ADHD-kinderen (Attention Deficit Hyperactivity Disorder); in de dagelijkse praktijk hebben we het over kinderen (meestal jongens) die niet stil kunnen zitten, snel afgeleid zijn, iedere impuls volgen zonder na te denken en die (in tegenstelling tot hun omgeving!) maar nooit moe lijken … Lees “ADHD” verder

Angst

Waar kunnen mensen niet allemaal bang voor zijn? Bekende voorbeelden zijn hoogtevrees, faalangst, angst in een lift of een andere nauwe ruimte (claustrofobie), angst voor spinnen, vliegangst, angst voor het donker, maar ook angst voor de dood of voor een ernstige ziekte kan iemands leven beheersen. Als angst op de voorgrond staat, kan het zich … Lees “Angst” verder