Vermoeidheid

Voor gezonde en fitte mensen is het heel normaal om snel te herstellen na een verkoudheid, een operatie of een fysiek inspannende prestatie; een goede nachtrust, gezond eten, weinig alcohol en eventueel wat vitamines of voedingssupplementen en ze zijn er snel weer bovenop. Zo’n vlot herstel is echter niet voor iedereen weggelegd en het lijkt erop dat de groep mensen met langdurige vermoeidheidsklachten nog steeds toenneemt; waarschijnlijk is er een samenhang met het steeds jachtiger worden van ons leven: we proberen steeds méér te doen in één uur werk of vrije tijd, terwijl we in vergelijking met vroeger een uur per dag minder slapen!

Chronische vermoeidheid
Als er sprake is van zodanig ernstige vermoeidheid dat na iedere geringe inspanning een langdurige herstelperiode noodzakelijk is, noemen we dat het chronisch vermoeidheidssyndroom (CVS) of myalgische encephalomyelitis (ME); onderzoek levert vaak geen duidelijke afwijkingen op terwijl de patiënt toch veel klachten heeft, zoals niet uitgerust wakker worden, uitgeput na een kleine inspanning, concentratieproblemen, ogen vallen dicht, futloosheid, stemmingswisselingen, temperatuurschommelingen etc.

Homeopathische behandeling
In mijn praktijk zie ik vaak langdurige vermoeidheidsklachten ontstaan na virusinfecties (het bekendst is de ziekte van Pfeiffer), operaties, zwangerschap en vooral na een ingrijpende emotionele periode.
Bij iedere situatie passen we weer andere homeopathische middelen toe:

Uitputting na zwangerschap en kraambed:
- Aletris farinosa (meelbloem); zowel lichamelijke als geestelijke energie sterk verminderd, weeënachtige menstruatiepijn.
- Helonias (gele duivelsbeet); vergelijkbaar beeld als Aletris, maar veel prikkelbaarder, patiënt verdraagt niet de minste tegenspraak.
- Sepia (zeekat, inktvis); kouwelijk met opvliegingen, afkeer van werk, onverschilligheid naar het gezin.
- Trillium (Amerikaanse boslelie, “geboortewortel”); grote vermoeidheid na bloedingen in (en na) de zwangerschap, het beste homeopathische middel bij bekkeninstabiliteit.

Vermoeidheid met grote spierzwakte:
- Gelsemium (carolinajasmijn); uit dezelfde plantenfamilie als Curare (het pijltjesgif van de Amazone-Indianen): zware ledematen, ogen vallen dicht, verlamd gevoel.

Geestelijke en lichamelijke uitputting na ingrijpende emotionele periode:
- Fosforzuur is in deze situatie één van de belangrijkste homeopathische middelen, ook één van de beste middelen bij chronische vermoeidheid na de ziekte van Pfeiffer.

Traag herstel na verlies van veel lichaamsvloeistoffen (operaties met veel bloedverlies, langdurige diarree, koortsende ziektes met veel transpireren):
- China (kinabast): één van de belangrijkste homeopathische middelen bij malaria en andere koortsende ziektes.

Chronische vermoeidheid na infectieziektes:
- als een goed gericht homeopathisch middel onvoldoende aanslaat, hebben we de beschikking over homeopathische “nosoden”, gemaakt van de bacterie of het virus dat de infectie heeft veroorzaakt; deze nosoden kunnen als een soort “achteraf-vaccinatie” worden gebruikt.

Homeopathie blijkt bij uitstek geschikt om bij chronische vermoeidheidsklachten het herstelvermogen van het lichaam te prikkelen.