Homeopathie en gewrichtsklachten

In Nederland lijden 600.000 mensen aan artrose (met een slechte omschrijving: “gewrichtsslijtage”) en 70.000 mensen aan reumatoïde arthritis (zeg maar de klassieke reuma); een veelvoud hiervan heeft last van verschillende andere vormen van arthritis (“gewrichtsontsteking”), soms veroorzaakt door een virus of bacterie, soms door een overmaat aan urinezuurkristallen (jicht), maar meestal is de oorzaak onduidelijk.

Reguliere behandeling
Bij artrose raakt het gewrichtskraakbeen beschadigd onder invloed van leeftijd, overgewicht, overbelasting en blessures, waardoor het gewricht (van bijvoorbeeld de nek of de heup) zijn natuurlijke schokdemping verliest; het gevolg: stijfheid, functieverlies, kraken en pijn. De behandeling bestaat uit pijnstilling (paracetamol of sterker), injecties in het pijnlijke gewricht met corticosteroïden of (een nieuwe ontwikkeling) met hyaluronzuur, verder fysiotherapie en/of manuele therapie en soms vervanging van het kapotte gewricht door een prothese (kunstheup of kunstknie).

Bij arthritis gaat het om een acute of chronische ontsteking van één of meerdere gewrichten met als gevolg pijn, roodheid en zwelling en op langere termijn ook blijvende gewrichtsbeschadiging. Hier staat de behandeling met ontstekingsremmende pijnstillers, de zogenaamde NSAID’s, voorop zoals diclofenac, naproxen, ibuprofen. De nieuwe generatie van deze chemische stoffen (met namen als Movicox en Vioxx) geeft minder kans op complicaties van maag en darmen, iets wat bij de vroegere NSAID’s grote problemen kan opleveren.

Natuurgeneeskundige benadering
Gezonde voeding is van groot belang voor mensen met gewrichtsproblemen. Bekend is het ontstekingsremmend effect van een dieet met weinig dierlijke vetten (vlees, melk, kaas, eieren), maar wel regelmatig vette vis (makreel, haring, etc.). Ook omega-3-vetzuren (uit walnootolie en lijnzaadolie) zijn essentieel in dit dieet, deze vetzuren zijn net als visoliën als voedingssupplement verkrijgbaar. Er zijn nog veel meer uit de natuur afkomstige producten waarvan bekend is dat ze onze gewrichten beschermen zoals soja, avocado, haaienkraakbeen en de planten vrouwenmantel  en duivelsklauw . Veelbelovend zijn de natuurlijke stoffen glucosamine en chondroïtine die (ook door reumatologen) steeds vaker als voedingssupplement worden ingezet, ze versterken en beschermen ons eigen gewrichtskraakbeen.

Homeopathische geneesmiddelen
Homeopathie is een individuele geneeswijze, de middelen die we gebruiken moeten passen bij zo veel mogelijk aspecten van de patiënt. In het geval van gewrichtsklachten leert de ervaring dat we vaker een homeopathisch geneesmiddel van plantaardige oorsprong kiezen dat past bij o.a. de lokalisatie van de klachten, de soort pijn, de verergering of verbetering door beweging en de gevoeligheid voor warmte en kou. Een kleine greep uit de vele beschikbare middelen:
Bryonia alba (witte heggenrank): past bij stekende pijnen die verergeren door de minste beweging, een prachtig middel bij acute gewrichtontstekingen.
Ledum palustre (moerasrozemarijn): gewrichtspijnen van met name voet en enkel die verbeteren door koude kompressen.
Caulophyllum (vrouwenwortel): vliegende pijn en stijfheid in de kleine gewrichten, pijnlijke knobbeltjes op de vingergewrichten, een mooi middel voor vrouwen in de overgang.
Colchicum autumnale (herfttijloos): een klassiek middel tegen jicht, zeer pijnlijke ontstoken gewrichten (vooral de grote teen), klachten verergeren door vochtig en koud weer.
Bambusa (uit de verse stengelspruiten van bamboe): verhoogt de buigzaamheid en versterkt het bindweefsel van de rug.

Mijn ervaring bij de behandeling van gewrichtsklachten is dat naast reguliere medicatie een goed dieet, voedingssupplementen en homeopathische geneesmiddelen onmisbaar zijn.