Homeopathie bij depressiviteit

Het gevoel omhuld te worden door een grote donkere wolk. Een rake typering die mensen vaak gebruiken als ze een depressieve periode in hun leven omschrijven. Een depressie is immers een emotioneel lagedrukgebied dat nauwelijks van plaats verandert, gepaard gaat met veel regen en wind, en waarbij de zon slechts spaarzaam wil doorbreken.

Depressiviteit
Een sombere, verdrietige stemming kan een normale reactie zijn op een trieste gebeurtenis en hoeft ook niet onmiddellijk behandeld te worden. Als de stemmingsdaling echter te heftig is en maar blijft voortduren, ook al is de eventuele aanleiding al lang naar de achtergrond verdwenen, dan is er sprake van een depressief ziektebeeld. De belangrijkste symptomen zijn: somberheid, verlies van plezier en interesse, besluiteloosheid, concentratieproblemen, gevoelens van minderwaardigheid, schuldgevoel en gedachten aan de dood. Vaak is er nog een reeks aan bijkomende klachten zoals angst en paniek, slaapproblemen, verminderde eetlust, vermoeidheid en vage pijnklachten. De standaardbehandeling van een echte depressie bestaat (naast voorlichting en therapeutische gesprekken met, bijvoorbeeld, de huisarts of een psycholoog) uit het geven van medicijnen (o.a. Prozac, Efexor, Seroxat, amitriptyline) die bepaalde geluksstoffen in de hersenen zoals serotonine stabiliseren of verhogen. Er kleven echter veel nadelen aan chemische medicijnen tegen depressies (antidepressiva): ze geven allerlei bijwerkingen, ze moeten langdurig worden gebruikt (vaak minimaal een jaar) en wat heel opmerkelijk is: als het medicijn aanslaat, werkt het wel op de ernst maar niet op de duur van de depressie.

Zelfzorg
U kunt zelf bij minder ernstige klachten uw stemming positief beïnvloeden door bijvoorbeeld meer aan lichaamsbeweging te doen. Uit elk onderzoek (zoals onlangs nog bij hartpatiënten in het UMCG) blijkt steeds weer dat regelmatige lichaamsbeweging vaak effectiever is bij depressies dan antidepressiva. Daarvoor is het niet noodzakelijk om meteen te gaan oefenen voor de marathon, een half uurtje wandelen per dag kan al voldoende zijn. Met bepaalde voedingsstoffen kan de stemming verbeteren. Belangrijk hierbij zijn de aminozuren tryptofaan en tyrosine (o.a. in banaan), de omega-3-vetzuren (o.a. in vis) , foliumzuur en vitamine B12. Deze stoffen zijn ook als voedingssupplement bij drogist of apotheek te koop. Een koolhydraatrijke voeding is goed voor de stemming, maar geraffineerde suikers kunt u beter vermijden, en een te laag (!) cholesterolgehalte geeft juist een stemmingsdaling.

Ook voldoende licht vermindert een depressie, bij winterdepressies wordt dan ook vaak lichttherapie toegepast. Ga dus regelmatig naar buiten en bent u niet meer zo vlot ter been: ook even buiten op het balkon staan heeft al effect. Zelfs een zeer zwaar bewolkte dag geeft nog altijd 20 keer meer licht dan een gemiddeld verlichte huiskamer of werkplek.

Over de plant Sint-Janskruid die zeer effectief is bij depressies heb ik in januari 2005 geschreven: Sint-Janskruid bij depressiviteit

Homeopathisch goud
Een prachtig homeopathisch middel bij depressiviteit is Aurum metallicum (goud). Het past bij perfectionisten met een sterk verantwoordelijkheids- en plichtsgevoel. Het zijn serieuze mensen, hard werken geeft hun veel voldoening, maar als het tegenzit (kritiek, reorganisatie, pensioen) kan een diepe wanhoop toeslaan. Het lijkt wel een totale zonsverduistering waarin ze terechtkomen: een gevoel van tekortschieten, een hartgrondige walging van het leven, zwaarmoedigheid en constant piekeren vult hun dagen. Een paar doses homeopathisch goud kunnen de zon weer tevoorschijn brengen!