Angst

Waar kunnen mensen niet allemaal bang voor zijn? Bekende voorbeelden zijn hoogtevrees, faalangst, angst in een lift of een andere nauwe ruimte (claustrofobie), angst voor spinnen, vliegangst, angst voor het donker, maar ook angst voor de dood of voor een ernstige ziekte kan iemands leven beheersen. Als angst op de voorgrond staat, kan het zich uiten in paniekaanvallen of in een fobie (een constante vrees voor iets specifieks, zoals smetvrees of straatvrees), maar vaak zitten angsten verborgen achter allerlei vage en onbegrepen lichamelijke klachten, zoals hoofdpijn, buikpijn, hartkloppingen en slaapproblemen.

Reguliere therapie
De huisarts heeft naast inzichtgevende gesprekken en eventuele verwijzing voor gedragstherapie, een aantal angstremmende medicijnen in zijn arsenaal, zoals Oxazepam (Seresta) of Seroxat (een anti-depressief middel).

Homeopathische behandeling
Een homeopathisch arts zal eerst uitgebreid ingaan op de oorzaak en de inhoud van de angst voordat het homeopathische geneesmiddel wordt voorgeschreven dat ook verder zoveel mogelijk past bij de lichamelijke en emotionele kenmerken van de patiënt:
- is iemand rusteloos of juist verstijfd van angst;
- wil iemand alleen zijn of juist veel mensen om zich heen;
- op welk tijdstip is de angst op zijn hevigst;
- is er veel of weinig dorst;
- gaan de angsten gepaard met bepaalde dromen, etc. etc.

Homeopathische geneesmiddelen bij angst
Er zijn duizenden plantaardige, minerale of dierlijke stoffen in de natuur die als vergiftigingsverschijnsel een angsttoestand veroorzaken; deze stoffen kunnen als homeopathisch bereid geneesmiddel juist tegen angst werken.

Een paar voorbeelden:
- de nachtschadefamilie, waartoe ook de tomaat, aardappel, tabaksplant en aubergine behoren, wordt bij hevige acute angstaanvallen gebruikt, zoals Belladonna (de atropine bevattende wolfskers) bij ijlende kinderen met hoge koorts en Stramonium (doornappel) bij panische angsten waarbij de patiënt helemaal door het dolle heen is.
- Het valkruid (Arnica) is werkzaam bij shocktoestanden na een ernstig ongeluk.
- De monnikskap (Aconitum) werkt bij paniekaanvallen en hyperventilatie; de patiënt is letterlijk doodsbenauwd en heeft het gevoel dat zijn laatste uur is geslagen.
- Fosfor past het best bij extraverte, gevoelige en meelevende mensen die snel bang zijn (voor ziektes, donker, onweer, alleen zijn etc.) maar ook gemakkelijk weer gerustgesteld kunnen worden.
- Gelsemium (gele jasmijnwinde) en Anacardium (familie van de cashewnootboom) worden gebruikt bij examenvrees, plankenkoorts en andere vormen van faalangst.
- Zilvernitraat (Argentum nitricum) is van grote waarde bij mensen die het alleen bij het idee aan een vliegtuig, tunnel of lift al angstig benauwd krijgen.