Homeopathie voor mond en gebit

Homeopathische geneesmiddelen worden gemaakt van in aanleg giftige stoffen die in de natuur voorkomen zoals planten, bomen, slangengif, insecten, mineralen en elementen. Na een intensieve bewerking door o.a. schudden en verdunnen (het zogenaamde potentiëren) verdwijnt de oorspronkelijke giftige stof maar blijft een sterk geneeskrachtig homeopathisch geneesmiddel over. De vaste lezers van deze rubriek weten, dat zo’n homeopathisch middel het beste werkt als het niet alleen bij de klachten van de patiënt past maar ook bij diens totale karakter. Echter, bij veel aandoeningen van de mond en het gebit is dit totale beeld minder belangrijk: bij iedere klacht past een betrekkelijk klein aantal middelen die vrijwel altijd effectief zijn. Een aantal voorbeelden op een rij:

Mond
Bij een te droge mond werkt Mercurialis perennis (bingelkruid) goed; bij speekselvloed en aandoeningen van de speekselklieren is Mercurius vivus (kwik) een probaat middel. Bij aften, zweertjes in de mond en ontstoken slijmvliezen zijn Borax en Kaliumchloride goede homeopathische middelen.

Bij lipkloven is de plaats van de kloof bepalend voor het beste middel: Sepia (inktvis) voor kloven in de onderlip, Natrium muriaticum voor één kloof in het midden van de onderlip, Cundurango (condorliaan) en Nitricum acidum zijn, evenals Graphites, het meest effectief op kloven in de mondhoeken.

Een wit beslagen tong heeft Antimonium crudum nodig; een landkaarttong Taraxacum (gemaakt van de paardebloem).

En heel bijzonder: als uw slechte adem naar peper ruikt, krijgt u Asclepias tuberosa (knolzijdeplant), als de slechte adem samengaat met hartkloppingen is Spigelia (kruisbladklokje) het middel van de eerste keus.

Gebit
Ook bij aandoeningen van tandvlees en gebit is homeopathie een mooie aanvulling op de normale behandeling door de tandarts:

Ontstoken tandvlees vraagt om Kreosotum; tandvleesabcessen reageren goed op Hecla lava (gemaakt van de lava van een IJslandse vulkaan); bij tandwortelabcessen zijn Silicea en Hepar sulphuris de beste middelen.

Chamomilla en Plantago (weegbree) werken pijnstillend bij kiespijn; bij klachten na het trekken van een tand of kies zijn Arnica (valkruid), Millefolium (duizendblad) en Staphysagria (ridderspoor) de aangewezen middelen. Staphysagria is ook geschikt voor mensen met een cariës-gevoelig gebit.