Eczeem

Wie wel eens met eczeem te maken heeft gehad, weet dat deze huidaandoening een lastige en vaak ongrijpbare kwaal is. Jeuk, roodheid en droge huid met schilfers en kloofjes, soms met vochtige blaasjes, zijn de meest kenmerkende verschijnselen van eczeem; het kan bij jong en oud voorkomen (maar relatief vaak bij baby’s en kinderen) en kan zich overal op de huid manifesteren, bij voorkeur hoofdhuid, gezicht, armen en benen.

Eczeem is niet besmettelijk (wordt dus niet door een bacterie, virus of schimmel veroorzaakt) maar is meestal een uiting van erfelijke aanleg, in dat kader spreken we over “constitutioneel” eczeem, dat vaak samengaat met allergische aandoeningen zoals hooikoort en astma.

Als er acuut rode, jeukende huid met pijnlijke vochtblaasjes ontstaat na aanraking met bepaalde stoffen (zoals lijm, rubber, lak, parfumhoudende cosmetica, bloemen, verf, nikkel etc.) noemen we dit contacteczeem. Baby’s kunnen ook eczeem ontwikkelen door een allergie voor koemelk, meestal verdwijnt deze overgevoeligheid tussen het eerste en tweede levensjaar.

Preventie
Alleen al het niet roken door de moeder in de zwangerschap en het geven van borstvoeding vermindert de allergische gevoeligheid van een pasgeboren kind en daarmee het ontstaan van eczeem. Naast het vermijden van huidirriterende prikkels (wollen kleding, transpiratie) en allergische stoffen is verder het tegengaan van uitdroging van de huid heel belangrijk bij het voorkomen van eczeem; uitdroging van de huid kan men beperken door het gebruik van vette cremes en het vermijden van veel contact met (warm) water, zeep en badschuim en andere irriterende stoffen.

Homeopathische behandeling van eczeem
Bij hardnekkig eczeem wordt door huisarts en dermatoloog vrijwel altijd een zalf of crème met bijnierschorshormonen (corticosteroïden) gegeven; voordeel hiervan is een vrij snelle verbetering van de symptomen, nadeel (met name bij langdurig gebruik) is het dunner worden en verkleuren van de huid en het verschuiven van het eczeem naar andere plekken van het lichaam.

De homeopathische behandeling heeft tot doel het genezend vermogen van het lichaam, en dus ook van de huid, te verbeteren. We doen dit met een combinatie van een constitutiemiddel (één van de duizenden middelen die zo goed mogelijk moet passen bij alle kenmerken van de patiënt), een nosode (gemaakt van een ziekteprodukt, vergelijk het maar met een vaccinatie) en een symptoommiddel, passend bij de karakteristieke kenmerken van het eczeem.

Een paar voorbeelden van symptoommiddelen:

• Sulfur (gemaakt van zwavel): verergering van het eczeem ’s nachts en door warmte, water en krabben.
  • Rhus toxicodendron (gifsumakboom): eczeem met brandende, kleine blaasjes en intense jeuk die verbetert door warm water.
  • Oleander: eczeem achter de oren of op het behaarde hoofd in combinatie met een allergie voor citrusvruchten.
  • Daphne mezereum (peperboompje): hoofd bedekt met dikke, witte korsten; eczeem verandert van plaats bij krabben.
  • Graphites (gemaakt van koolstof): eczeem met veel kloven en honingachtige vochtafscheiding.

Eczeem blijft een lastig probleem voor arts en patiënt, maar gelukkig biedt homeopathie een groot aantal alternatieven voor genezing.