De huid

In het wat wollige taalgebruik van die tijd sprak Hahnemann, de grondlegger van de homeopathie, over ziekte als “een verstoring van de innerlijke levenskracht”. Ook nu nog weten we (en homeopathische artsen zien dat dagelijks) dat het lichaam uitlaatkleppen zoekt om van ziekte te herstellen, bijvoorbeeld slijmproduktie bij een verkoudheid, transpireren bij een koortsende ziekte en diarree bij ontregeling van de darmen. Eén van de belangrijkste en meest gezonde manieren, waarop het lichaam een verstoring van de gezondheid kan uiten, is via de huid.

Kinderziektes
Mensen die zelf of bij hun kinderen nog de oude kinderziektes hebben meegemaakt (vóór de tijd dat kinderen hier uitgebreid tegen werden ingeënt), zullen het beeld herkennen van een ziek kind met hoge koorts dat spectaculair verbetert als de huiduitslag van mazelen, rode hond, waterpokken etc. naar buiten komt.

Eczeem
Een steeds vaker voorkomende, meestal droge, soms ook nattige uitslag is eczeem; eczeem wordt meestal veroorzaakt door een samenspel van erfelijke aanleg, allergie, voeding en stress. Soms is er een aanwijsbare oorzaak voor eczeem; als het bijvoorbeeld de kop op steekt nadat een kind ingeënt is, kan een homeopathisch geneesmiddel dat gemaakt wordt van het betreffende vaccin het eczeem genezen. Meestal zal het echter nodig zijn een constitutiemiddel te geven, een homeopathisch medicijn dat niet alleen past bij het eczeem maar ook bij de totale persoon. Een voorbeeld: Sulphur (homeopathische zwavel) is een beroemd eczeemmiddel dat past bij warmbloedige, enigszins driftige en eigenzinnige mensen, met een filosofische inslag.

Acné
Een verstoorde balans kan zich via de huid uiten in de vorm van jeugdpuistjes; om deze balans te herstellen worden vaak homeopathische middelen gebruikt uit mineralen; een paar voorbeelden:

- Kaliumbromide: puistjes en meeëters bij nerveuze, rusteloze pubers.
- Silicea (siliciumoxyde): puistjes die maar niet willen doorbreken, veel littekenvorming; bij kouwelijke mensen die veel last van faalangst en plankenkoorts hebben.
- Calciumsulfaat: grote puisten met gele afscheiding bij warmelijke, wat onzekere mensen.
Veel chronische huidaandoeningen zijn alleen goed te genezen met een constitutiemiddel, een homeopathische geneesmiddel dat precies bij die ene persoon past. Er zijn ook een flink aantal huidkwaaltjes waarvoor u zelf een homeopathisch middel kunt uitproberen; wees echter voorzichtig met zelfmedicatie wegens het optreden van een beginverergering, een homeopathisch gunstig voorteken van herstel dat bij huidaandoeningen sneller optreedt dan bij enige andere kwaal.        Nog een paar voorbeelden uit de praktijk:

- droog eczeem: Sulphur D6 (homeopathisch zwavel).
- vochtig eczeem: Graphites D6 (homeopathische koolstof).
- acné en andere puisten: Hepar sulphuris D6 (vergelijkbaar met homeopathisch calciumsulfaat) versnelt de rijping en het herstel.
- allergische netelroos: Apis mellifica D6 (gemaakt van de honingbij) bij zwelling van lippen en oogleden; bij jeukende vlekken op armen en benen Urtica urens D6 (brandnetel).
- wratten: probeer Thuja D6 of aanstippen met Thujatinctuur (Thuja occidentalis is de Westerse levensboom, een conifeerachtige boom).
- koortsuitslag: Natrium muriaticum D6 (gemaakt van zout).