Hoofdpijn

Er bestaan haast evenveel soorten hoofdpijn als dat er mensen zijn; soms is er een duidelijke oorzaak voor de hoofdpijn zoals een voorhoofdsholteontsteking, een val of (zeldzaam) een hersenaandoening, maar bij de meest voorkomende vormen van hoofdpijn zoals migraine en spanningshoofdpijn blijkt de oorzaak helemaal niet zo duidelijk te zijn.

Migraine komt in bepaalde families meer bij vrouwen voor en in de klassieke vorm betreft het een heftige halfzijdige hoofdpijn die gepaard gaat met braken en overgevoeligheid voor licht en geluid. Spanningshoofdpijn wordt vaak met stress in verband gebracht en gaat gepaard met gespannen nekspieren.

pijnstillers: deze zijn redelijk effectief in de bestrijding van de pijn, maar verminderen niet de kans op een volgende hoofdpijnaanval.

dieet: uit onderzoek blijkt dat het mijden van koffie, thee, suiker, chocola, varkensvlees, melk, zout, wijn en noten een halvering geeft van spanningshoofdpijnklachten, maar helaas weinig effect heeft op migraine.

homeopathische therapie: een homeopathisch arts zal voor het vinden van het juiste geneesmiddel vragen naar het begin van de hoofdpijn, de lokalisatie (links, rechts, voorhoofd, achterhoofd, etc.) het soort pijn (stekend, barstend) en nog veel meer.

Ter illustratie een greep uit de vele homeopathische middelen die bij hoofdpijn worden gebruikt:

Natrium muriaticum (zout): gevoel van tikkende hamertjes op het hoofd, veregering vanaf 10 uur ’s ochtends, vaak onverwerkt verdriet.

Spigelia (kruisbladklokje): hevige kloppende pijn linkerslaap en linkeroog, vaak met hartkloppingen gepaard, afkeer van sigarettenrook.

Bryonia (heggerank): barstende, splijtende hoofdpijn, meestal geconcentreerd boven het linkeroog, verbeterd door harde tegendruk en stil liggen, zakenmensen.

Iris: middel bij rechtszijdige migraine, gepaard met wazig zien en heftig braken.

Sanguinaria (bloedwortel): kloppende hoofdpijn die vanuit de rechterschouder helemaal naar het rechteroog trekt, de aderen aan de slapen zijn uitgezet, rood gezicht.

Lac Caninum (hondenmelk): hoofdpijn die van de ene naar de andere kant trekt en weer terug.

Melilotus (gele klaver): heftige kloppende hoofdpijn die vermindert door bloedverlies (menstruatie, neusbloeding).