Spieren en gewrichten

Zonder spieren en gewrichten zouden wij niet kunnen bewegen. Gewrichtsklachten en spierpijn kunnen patiënten daarom letterlijk tot stilstand brengen. Als homeopaat kom ik in mijn praktijk regelmatig mensen tegen die te kampen hebben met pijn in hun spieren en gewrichten, reuma, artrose of fibromyalgie. In onderstaande artikelen kunt u lezen welke mogelijkheden de klassieke homeopathie biedt op het gebied van bijvoorbeeld gewrichtspijn en spierklachten.

Homeopathie van A tot Z: Peesontsteking-Plankenkoorts-Pijn

Op reis door het homeopathische alfabet hebben we de P bereikt, de letter van klachten als peesontstekingen, plankenkoorts en pijn.
Peesontstekingen
Pezen vormen de hefboomverbinding tussen spieren en botten. Ze kunnen bij veel en/of fout gebruik gemakkelijk overbelast raken. Bij RSI (muisarm), tenniselleboog, joggersknie, breiknobbel, carpaaltunnelsyndroom enz. zijn de pezen, peesaanhechtingen of de peesschede geïrriteerd en pijnlijk. [...]

Homeopathie van A tot Z: Peesontsteking-Plankenkoorts-Pijn - Lees verder

Homeopathie van A tot Z: Ischias en jicht

In het zesde deel van deze alfabetische miniserie komen we bij de I van Ischias en de J van jicht.

Homeopathie van A tot Z: Ischias en jicht - Lees verder

Homeopathie en gewrichtsklachten

In Nederland lijden 600.000 mensen aan artrose (met een slechte omschrijving: “gewrichtsslijtage”) en 70.000 mensen aan reumatoïde arthritis (zeg maar de klassieke reuma); een veelvoud hiervan heeft last van verschillende andere vormen van arthritis (“gewrichtsontsteking”), soms veroorzaakt door een virus of bacterie, soms door een overmaat aan urinezuurkristallen (jicht), maar meestal is de oorzaak onduidelijk.

Homeopathie en gewrichtsklachten - Lees verder

Fibromyalgie

Een buitengewoon lastige kwaal die de laatste jaren steeds vaker lijkt voor te komen en vooral vrouwen treft, is fibromyalgie, wat letterlijk betekent: pijn in bindweefsel en spieren (het wordt ook wel eens spierreuma genoemd, hoewel het niets met reuma te maken heeft).

De klachten bestaan uit toenemende spierpijn en stijfheid, pijnlijke drukpunten over het hele lichaam, en slaapproblemen; men vermoedt dat de ziekte te maken heeft met zuurstofgebrek in de spieren, waardoor er kleine pijnlijke beschadigingen in het spierweefsel ontstaan.

Fibromyalgie - Lees verder