Mond, Ogen en Oren

In ons hoofd bevinden zich diverse geavanceerde, maar gevoelige functies. Goed werkende ogen en oren, een gezonde mond en een blakend gebit is niet alleen prettig voor ons functioneren, maar geeft ons ook zelfvertrouwen. Als homeopaat kom ik in mijn praktijk geregeld patiënten tegen met bijvoorbeeld oorklachten of een oogaandoening. In onderstaande artikelen kunt u lezen welke mogelijkheden de klassieke homeopathie in deze gevallen biedt.

Homeopathie van A tot Z: Keelpijn-Kneuzingen-Koortslip

In deze aflevering over kleine maar lastige aandoeningen staat de homeopathische aanpak van keelpijn, kneuzingen en koortsuitslag centraal. Uiteraard geldt weer: bij twijfel en bij aanhoudende klachten uw arts raadplegen.
Keelpijn
Je kunt pijn in je keel krijgen door teveel praten, rook of scherp eten, maar keelpijn die doorzet wordt vrijwel altijd veroorzaakt door een verkoudheidsvirus dat [...]

Homeopathie van A tot Z: Keelpijn-Kneuzingen-Koortslip - Lees verder

Homeopathie bij oorklachten

In en rond het oor kan zich een grote verscheidenheid van klachten voordoen. Dat kan gaan van eczeem, kloofjes en overmatige droogte tot puisten en ontstekingen, en van klachten over oorsmeer tot oorsuizen en gehoorverlies. Laten we eens kijken wat homeopathie te bieden heeft bij een aantal van deze oorproblemen.

Homeopathie bij oorklachten - Lees verder

Homeopathie voor mond en gebit

Homeopathische geneesmiddelen worden gemaakt van in aanleg giftige stoffen die in de natuur voorkomen zoals planten, bomen, slangengif, insecten, mineralen en elementen. Na een intensieve bewerking door o.a. schudden en verdunnen (het zogenaamde potentiëren) verdwijnt de oorspronkelijke giftige stof maar blijft een sterk geneeskrachtig homeopathisch geneesmiddel over. De vaste lezers van deze rubriek weten, dat zo’n homeopathisch middel het beste werkt als het niet alleen bij de klachten van de patiënt past maar ook bij diens totale karakter. Echter, bij veel aandoeningen van de mond en het gebit is dit totale beeld minder belangrijk: bij iedere klacht past een betrekkelijk klein aantal middelen die vrijwel altijd effectief zijn. Een aantal voorbeelden op een rij:

Homeopathie voor mond en gebit - Lees verder

Homeopathie bij oogaandoeningen

Over onze ogen doen nogal wat fabeltjes de ronde: van veel televisie kijken, krijg je vierkante ogen; van lezen in het donker worden je ogen slechter; veel worteltjes eten is goed voor je ogen (ooit een konijn met een bril gezien?). Feit is wel dat vrijwel iedereen vroeger of later een leesbril nodig heeft, met het klimmen der jaren wordt het moeilijker voor de ooglens om de kleine lettertjes scherp in beeld te krijgen.

Homeopathie bij oogaandoeningen - Lees verder