Migraine

Tijdens de landelijke maand van de hoofdpijn is al veel aandacht besteed aan de reguliere behandeling van diverse soorten hoofdpijn; in dit stukje wil ik wat dieper ingaan op de homeopathische behandeling van twee soorten hoofdpijn: de klassieke migraine en de veel minder bekende clusterhoofdpijn.

Schele hoofdpijn
Migraine wordt ook wel schele hoofdpijn genoemd, omdat de patiënt tijdens een aanval geen licht aan de ogen kan verdragen. Migraine-aanvallen komen vooral bij vrouwen voor en worden gekenmerkt door heftige, vaak halzijdige, bonzende hoofdpijn met misselijkheid en overgevoeligheid voor licht en geluid.

Homeopathie en migraine
Een homeopathisch geneesmiddel zal de aanvalsfrequentie en de heftigheid van de hoofdpijn vooral doen afnemen als het middel zowel bij de opvallendste hoofdpijnsymptomen past als bij iemands meest bijzondere karaktereigenschappen.

Een paar voorbeelden:
– Belladonna (wolfskers): heftige, acuut opkomende, hamerende hoofdpijn met een heet, rood hoofd en wijde pupillen; past bij robuuste mensen, die verder vaak goed gezond zijn.
– Bryonia (witte heggerank): stekende hoofdpijn, vooral boven het linkeroog; door er hard op te drukken, voelt de pijnlijke plek wat beter aan; past bij drukke, harde werkers.
– Chionanthus (sneeuwvlokkenboom): hevige migraine met overgeven van gal; vaak veroorzaakt door menstruatiestoornissen.
– Iris (blauwe lis): past bij de klassieke migraine die juist optreedt bij het tot rust komen (weekend!); pijn vooral in de rechterslaap, vaak met braken en diarree.
– Sanguinaria (Canadese bloedwortel): rechtszijdige hoofdpijn met uitgezette aderen aan de slaap; verergering in de menopauze.
– Thea (gemaakt van de theestruik): migraine met pijn die uitstraalt vanuit een klein punt in het hoofd; past het beste bij nerveuze mensen.

Clusterhoofdpijn
Deze wat onbekendere hoofdpijn komt vaker voor bij mannen en bestaat uit aanvallen van intense pijn rond een oog of aan een slaap met daarbij een loopneus of verstopte neus en een tranend, rood oog aan de kant van de pijn. In tegenstelling tot migraine is er minder misselijkheid en juist een grote behoefte om te bewegen.

Eén van de homeopathische geneesmiddelen waar een homeopathisch arts aan denkt bij clusterhoofdpijn is Tongo (gemaakt van de Tonkaboom uit Guyana) omdat de beschreven vergiftigingsverschijnselen van deze boon sterk lijken op de symptomen van clusterhoofdpijn: “scheurende zenuwpijn rond een oog, gepaard gaande met tranenvloed en verstopte neus; pijn verbetert door te bewegen en verergert in rust.”

Hoofdpijn

Er bestaan haast evenveel soorten hoofdpijn als dat er mensen zijn; soms is er een duidelijke oorzaak voor de hoofdpijn zoals een voorhoofdsholteontsteking, een val of (zeldzaam) een hersenaandoening, maar bij de meest voorkomende vormen van hoofdpijn zoals migraine en spanningshoofdpijn blijkt de oorzaak helemaal niet zo duidelijk te zijn.

Migraine komt in bepaalde families meer bij vrouwen voor en in de klassieke vorm betreft het een heftige halfzijdige hoofdpijn die gepaard gaat met braken en overgevoeligheid voor licht en geluid. Spanningshoofdpijn wordt vaak met stress in verband gebracht en gaat gepaard met gespannen nekspieren.

pijnstillers: deze zijn redelijk effectief in de bestrijding van de pijn, maar verminderen niet de kans op een volgende hoofdpijnaanval.

dieet: uit onderzoek blijkt dat het mijden van koffie, thee, suiker, chocola, varkensvlees, melk, zout, wijn en noten een halvering geeft van spanningshoofdpijnklachten, maar helaas weinig effect heeft op migraine.

homeopathische therapie: een homeopathisch arts zal voor het vinden van het juiste geneesmiddel vragen naar het begin van de hoofdpijn, de lokalisatie (links, rechts, voorhoofd, achterhoofd, etc.) het soort pijn (stekend, barstend) en nog veel meer.

Ter illustratie een greep uit de vele homeopathische middelen die bij hoofdpijn worden gebruikt:

Natrium muriaticum (zout): gevoel van tikkende hamertjes op het hoofd, veregering vanaf 10 uur ’s ochtends, vaak onverwerkt verdriet.

Spigelia (kruisbladklokje): hevige kloppende pijn linkerslaap en linkeroog, vaak met hartkloppingen gepaard, afkeer van sigarettenrook.

Bryonia (heggerank): barstende, splijtende hoofdpijn, meestal geconcentreerd boven het linkeroog, verbeterd door harde tegendruk en stil liggen, zakenmensen.

Iris: middel bij rechtszijdige migraine, gepaard met wazig zien en heftig braken.

Sanguinaria (bloedwortel): kloppende hoofdpijn die vanuit de rechterschouder helemaal naar het rechteroog trekt, de aderen aan de slapen zijn uitgezet, rood gezicht.

Lac Caninum (hondenmelk): hoofdpijn die van de ene naar de andere kant trekt en weer terug.

Melilotus (gele klaver): heftige kloppende hoofdpijn die vermindert door bloedverlies (menstruatie, neusbloeding).