Homeopathie van A tot Z: Menstruatieklachten

In september 1996 werd de eerste aflevering van deze artikelenreeks over homeopathie gepubliceerd in de wijkkrant Nummer 1. Inmiddels zijn we meer dan 70 publicaties en ruim 15 jaar verder! Wilt u een eerder verschenen artikel nog eens nalezen: op de website staan alle artikelen die eerder in de Nummer 1 verschenen zijn. In de serie A tot Z gaat het deze keer over de menstruatie en het premenstruele syndroom (PMS).

Menstruatieklachten
Bij de meeste vrouwen duurt de menstruatiecyclus ongeveer 4 weken. Door een maandelijks terugkerend samenspel van hormonen, vooral oestrogeen en progesteron, vindt in de eierstokken de rijping van een eicel plaats. Daarna vindt de eisprong plaats en wordt in de baarmoeder het slijmvlies opgebouwd voor innesteling van een bevruchte eicel. Is er geen bevruchte eicel, met andere woorden: er is geen zwangerschap ontstaan, dan is het opgebouwde baarmoederslijmvlies overbodig geworden. Het wordt door het lichaam afgestoten (de menstruatie) en de hele cyclus begint weer opnieuw.

De menstruatie of ongesteldheid kan met zoveel pijn en bloedverlies gepaard gaan dat grote hoeveelheden pijnstillers nodig zijn. In zo’n geval kan de anticonceptiepil worden gebruikt om de menstruatie kunstmatig minder hevig te maken. Een goed gekozen homeopathisch middel kan echter op natuurlijke wijze en van binnenuit het verstoorde evenwicht herstellen.

Homeopathische middelen
Bij hevige krampende, koliekachtige pijn is Viburnum opulus (gemaakt van de Gelderse roos) zeer effectief. Meestal is de ongesteldheid te laat en te zwak, het wil niet echt doorzetten. Viburnum is ook een belangrijk geneesmiddel te voorkoming van miskramen, net als Sabina juniperus (de Zevenboom, een soort jeneverbes). Sabina past verder meer bij overvloedige bloedingen met grote hoeveelheden stolsels. Bij langdurige bloedingen met helderrood, vloeibaar bloed zonder veel pijnklachten, kies ik vaak voor Millefolium (het Duizendblad), dat ook bij neusbloedingen en bloedingen na de bevalling goed werkt. Bij hardnekkige menstruatiebloedingen zijn ook Senecio aureus (het Gulden kruiskruid) en Erigeron (de Canadese fijnstraal) goede alternatieven. Senecio is ook geschikt voor jonge meisjes bij wie de eerste menstruatie maar niet wil komen.

Premenstrueel Syndroom (PMS)
In de periode voorafgaand aan de menstruatie hebben veel vrouwen last van pijnlijke opgezette borsten, buikpijn, rugpijn, veel vocht vasthouden èn emotionele instabiliteit met prikkelbaarheid en somberheid. Al deze klachten samen worden Premenstrueel Syndroom genoemd. Er zijn een paar uitstekende homeopathische PMS-geneesmiddelen:
Sepia officinalis (de zeekat) wordt gebruikt als de stemmingswisselingen overheersen met geïrriteerdheid, huilen en de behoefte om alleen te zijn. Als de prikkelbaarheid gepaard gaat met een opgezwollen gevoel door het vasthouden van vocht, is Helonias dioica (de Gele duivelsbeet) vaak het beste geneesmiddel. Conium maculatum (de Gevlekte scheerling) wordt vooral gebruikt bij pijnlijke borsten voor de menstruatie en Stannum metallicum (tin) is weer een uitstekend middel bij premenstruele somberheid en een gevoel van lichamelijke slapte en uitputting.

Deze aflevering stond geheel in het teken van specifieke vrouwenklachten, hopelijk was het ook voor de mannen interessant om te lezen.