Homeopathie bij blaasontsteking

Iedereen die vaker last heeft van blaasontsteking herkent meteen de symptomen: pijn bij het plassen, váák moeten plassen, de urine ruikt niet fris en is troebel, soms zijn er ook klachten van misselijkheid en rugpijn. Bij hoge koorts, veel rugpijn en bloed bij de urine kan het zelfs uitlopen op een nierbekkenontsteking.

Bij een blaasontsteking (ook wel cystitis genoemd) zitten er te veel bacteriën in de blaas, meestal zijn dat colibacteriën vanuit de darmen. Het doorslaggevende verschil in lichaamsbouw tussen mannen en vrouwen zorgt ervoor dat vrouwen er veel vaker last van hebben dan mannen. Het uiteinde van de plasbuis bevindt zich nu eenmaal verder weg van de anus bij mannen, als dat bij vrouwen het geval is. Daarnaast wordt het ontstaan van een blaasontsteking bevorderd door vocht en kou, seksueel contact, darminfecties en verzakking van de baarmoeder. Meestal is een korte antibioticakuur (bv. Trimethoprim) voldoende om de bacteriën te doden en de ontsteking de kop in te drukken.

Voor wie vaak te maken heeft met een blaasontsteking en dus regelmatig antibiotica moet slikken, is het de moeite waard een aantal maatregelen te nemen die de steeds terugkerende klachten kunnen helpen voorkomen.

Cranberry
Regelmatig voldoende drinken bevordert de “doorstroming”, waardoor bacteriën minder kans krijgen zich in de blaas te vermeerderen. Goede hygiëne in het probleemgebied, zoals het gebruik van toiletpapier na de stoelgang van voren naar achteren in plaats van van achteren naar voren, is ook belangrijk. Daarnaast verkleinen een goede stoelgang met gezonde darmflora en het gebruik van vitamine C de kans op blaasproblemen.

De onbetwiste nummer één, echter, om blaasontsteking te voorkomen, is de cranberry, een veenbes die o.a. op Terschelling voorkomt. Cranberry behoort tot de familie van de heideplanten, waartoe ook de beredruif en de bosbes behoren, en bevat bestanddelen waarvan wetenschappelijk is vastgesteld dat ze met name de E.coli bacterie verhinderen om zich in de blaas te nestelen.

Homeopathie
Er zijn een aantal in de homeopathische praktijk veelgebruikte homeopathische middelen bij blaasontsteking, zoals Cantharis (gemaakt van de Spaanse vlieg, een helgroene kever). Het wordt gebruikt bij acute blaasklachten met brandende pijn. Het middel past bij gepassioneerde, dominante types.

Bij forsgebouwde vrouwen (type moederkloek) past een middel als Dulcamara (bitterzoetplant) beter, vooral als de blaasklachten zijn ontstaan na kouvatten en doornat worden.

Staphysagria (ridderspoor) schrijf ik vaak voor bij een geïrriteerde blaas door een catheter en na het vrijen; bij emotioneel snel geraakte mensen.

Natrium carbonicum wordt toegepast bij steeds terugkerende blaasontstekingen die gepaard gaan met een overgevoelige maag. Ongeduldige impulsieve mensen met een stressvol leven die constante aandrang voelen om te plassen zonder dat er sprake is van een infectie, kunnen veel baat hebben bij het middel Nux vomica (braaknoot). Een goedgekozen homeopathisch geneesmiddel (dat dus niet alleen past bij de symptomen maar ook bij de kenmerkende eigenschappen van de patiënt) kan wonderen verrichten in de beginfase van een blaasontsteking en kan bovendien de kans op terugkerende infecties een stuk verkleinen.