Homeopathie van A tot Z: Peesontsteking-Plankenkoorts-Pijn

Op reis door het homeopathische alfabet hebben we de P bereikt, de letter van klachten als peesontstekingen, plankenkoorts en pijn.

Peesontstekingen
Pezen vormen de hefboomverbinding tussen spieren en botten. Ze kunnen bij veel en/of fout gebruik gemakkelijk overbelast raken. Bij RSI (muisarm), tenniselleboog, joggersknie, breiknobbel, carpaaltunnelsyndroom enz. zijn de pezen, peesaanhechtingen of de peesschede geïrriteerd en pijnlijk. Bandages, oefeningen, fysiotherapie, maar vooral rust bevorderen het herstel.
Effectieve homeopathische middelen zijn:

• Ruta (wijnruit) bij klachten die verbeteren door warmte en lichte beweging. Ruta werkt ook heel goed bij accomodatieproblemen door zwakte van de oogspieren, en bij breiknobbels.
  • Sticta pulmonaria (longenmos) bij klachten door veel huishoudelijk werk. Dit middel is ook werkzaam bij een slijmbeursontsteking.
  • Impatiens balsamico (soort Vlijtig Liesje) blijkt in de praktijk effectief te zijn bij RSI-klachten door langdurig computerwerk.

Plankenkoorts
Je moet wel een kouwe kikker zijn om nooit zenuwen te voelen bij een examen, een spreekbeurt of een toespraak. Maar als voor ieder optreden in het openbaar de nervositeit toeslaat met zweten, blozen, trillen, knikkende knieën, overslaande stem, buikpijn, diarree, en vaak plassen, dan is er echt sprake van flinke plankenkoorts (of, als het alleen bij examens voorkomt: examenvrees.)
De beste homeopathische middelen voor dit soort klachten zijn:

• Argentum nitricum (zilvernitraat) wordt gebruikt bij een onvaste stem. Het is heel geschikt voor zangers en sprekers die te verkrampt raken bij hun optreden.
  • Gelsemium (carolinajasmijn) is meer geschikt bij een verlamd gevoel, trillen en de angst om te vallen.
  • Silicea (kiezelzuur) is voor verlegen mensen met een angst om door iedereen bekeken te worden (“hoe kom ik over”).
  • Strophantus (kombeliaan) wordt gekozen als hartkloppingen en het gevoel flauw te vallen overheersen.

Pijn
Gelukkig zijn er veel goede reguliere (chemische) pijnstillers. We kennen allemaal paracetamol, aspirine, ibuprofen, diclofenac en sommigen hebben de krachtige pijnstilling ervaren van geneesmiddelen die van opium afgeleid zijn. Homeopathische middelen kunnen hieraan iets toevoegen door hun specifieke werking: hoofdpijn, buikpijn, links of rechtspijn, stekende of zeurende pijn: bij ieder kenmerk van de pijn hoort een passend homeopathisch middel.

• Bij kiespijn wordt bijvoorbeeld Plantago (weegbree) gebruikt. Plantago past bij een scherpe pijn in de tanden of kiezen, die uitstraalt naar het oor en die verergerd wordt door kou en aanraking.
  • Verbascum (koningskaars) en Spigelia zijn geweldige middelen bij aangezichtspijn en dan met name bij neuralgie (zenuwpijn) van de trigeminuszenuw.
  • Bij heftige buikpijn, veroorzaakt door menstruatie, galstenen of nierstenen, is Colocynthus (kolokwintpompoen) het middel van de eerste keus, vooral als de patiënt boos en geïrriteerd is, en als de pijn iets wordt verlicht door tegendruk en dubbelbuigen.
  • Euphorbia is van oudsher een homeopathische remedie bij brandende botpijnen die ’s nachts verergeren. Eupatorium (koninginnekruid) echter is weer zeer effectief bij de beurse pijn in alle botten die we kennen van koortsende ziektes als griep en knokkelkoorts (ook: Q-koorts).
  • Bij spierpijn wordt Rhus toxicodendron (poison ivy) veel gebruikt.  Inwendig ingenomen als  korrels werkt homeopathie veel beter dan smeersels en zalven bij allerlei vormen van spierstijfheid en overbelasting .