Homeopathie in acute situaties

Al vaker heb ik in deze rubriek beschreven hoe we in de homeopathische geneeskunde te werk gaan: we gaan op zoek naar een in de natuur voorkomende stof (een plant, een mineraal, een ziekteproduct of een dierlijke stof) waarvan we een vergiftigingsbeeld kennen dat overeenkomt met het ziektebeeld waarmee een patiënt op het spreekuur komt. Van het meest gelijkende natuurlijke product wordt een homeopathische “afdruk” gemaakt die als een soort vaccinatie een genezingsreactie oproept.

Acute homeopathische middelen
Uit de dagelijkse praktijk kennen we bij acute koorts, pijn of andere plotselinge verstoringen een aantal homeopathische “acute” middelen, die snel (binnen een uur, een dag of soms al na een minuut) en geruisloos, dus zonder bijwerkingen, de klachten tot rust brengen. Andere medicijnen, zoals een antibioticakuur of pijnstillers, kunnen hierna niet meer nodig zijn.

Koorts
Bij een koortsaanval kunnen zelfs meerdere homeopathische middelen achter elkaar (of afwisselend) nodig zijn, afhankelijk van het koortsstadium; Aconitum (monnikskap) werkt het beste bij het begin van de koorts (koude rillingen, opkomend hittegevoel, weinig transpiratie, behoefte aan koud water), in een volgend koortsstadium (hoge koorts, transpiratie, wijde pupillen) werkt Belladonna (wolfskers) vaak heel goed. Aconitum en Belladonna en ook  Ferrum phosphoricum (ijzerfosfaat)  werken goed bij traag oplopende koortsen en zijn geschikt bij bijvoorbeeld beginnende middenoorontstekingen.

Voorbeelden uit de praktijk
acute verkoudheid: bij zere keel, beginnende neusverkoudheid en algemene grieperigheid geven homeopathische middelen die bereid zijn uit saponine bevattende planten, zoals Quillaya (zeepboom) en Saponaria (zeepkruid), snel verlichting.
dreigende blaasontsteking: Cantharis (Spaanse vlieg) bij constante heftige, brandende pijn; Nux vomica (braaknoot) als de constante aandrang om te plassen overheerst; Sarsaparilla (Amerikaanse winde) bij pijn en branden aan het eind van het plassen.
buikpijn: Colocynthus (kolokwintkomkommmer) werkt het beste bij heftige buikkoliek waarbij de patiënt dubbelgebogen zit van de pijn, Dioscorea (wilde yam) werkt juist beter bij babies die zich overstrekken bij de pijn en Bryonia alba (heggerank) past bij buikpijn die verergert door de lichtste beweging of aanraking.

Ook bij stemmingswisselingen
Iedereen is wel eens zodanig uit balans dat de geringste aanleiding al voor tranen, boosheid, angst of nervositeit kan zorgen; in zo’n situatie kunnen middelen als Nux vomica (bij acute boosheid) en Pulsatilla (wildemanskruid, bij plotselinge tranen “’Jantje lacht, Jantje huilt”) uitkomst brengen. Coffea (gemaakt van de koffieboon) werkt na homeopathische bereiding rustgevend in tijden van spannende opwinding (kinderen voor Sinterklaas!); bij acuut optredende angsten zijn Aconitum (monnikskap) en Stramonium (doornappel) al eeuwenlang onbetwist de beste middelen. Veel mensen denken dat homeopathie vooral bij chronische ziekten nuttig is; iedereen die wel eens gemerkt heeft hoe snel een homeopathisch middel acute klachten doet verdwijnen, weet dat dát een misverstand is.