Homeopathie en voeding

In deze 70e aflevering van Homeopathische Praktijk maken we een uitstapje van homeopathie naar voeding. Veel mensen vragen mij namelijk op het spreekuur wat gezonde voeding is en eigenlijk is die vraag vrij eenvoudig te beantwoorden.

De gezondste manier van eten is: eet géén ongezond voedsel! De gezondheidsschade door dagelijks ongezonde voeding te eten is vele malen groter dan de gezondheidswinst door gezonde voeding. Slecht eten maakt meer stuk dan goed eten kan herstellen. Met andere woorden: goede, gezonde voeding is geen medicijn, maar wel noodzakelijk om je lichaam in conditie te houden.

Om te beginnen met gezond eten is de eerste stap daarom niet iets toevoegen, maar iets weglaten aan onze dagelijkse voeding. Laten we dus eerst maar eens stoppen met alle toegevoegde suikers, vetten, zout, conserveermiddelen en smaakmakers… Het vermijden van deze bewerkte voedingsmiddelen met onnodige, schadelijke stoffen en een beperking van tabak, alcohol, volle zuivelproducten en (rood) vlees levert al een reductie op van hart- en vaatziekten met 75%, een vermindering van de kans op allerlei soorten kanker met minimaal 50% en een sterk verkleinde kans op diabetes.

Gezonde voeding
De basis van gezonde voeding is verse groente, niet te lang gekookt en gevarieerd, maar vooral véél! Deze basis wordt aangevuld met fruit, noten en zaden. Extra gezonde groentes zijn alle koolsoorten, peulvruchten, rode bieten en tomaten. Bij het fruit bevatten vooral druiven, bosbessen, frambozen en granaatappel veel bijzondere en gezonde stoffen. Walnoten en amandelen zijn de gezondste noten en van de zaden zijn sesam, lijnzaad en pompoenpitten aan te raden. Veel bakkers verkopen brood waar deze zaden al op of in zitten. Zilvervliesrijst, ongezoete muësli met voldoende havervlokken, volkorenbrood en volkorenpasta zorgen voor de goede granen. Gezonde vetzuren halen we het best uit plantaardige olie, bijvoorbeeld olijfolie, en af en toe verse vette vis (zalm, sardine, haring, makreel).

Verrassend:
Elke dag een klein stukje pure chocola (minimaal 70% cacao) eten is niet alleen lekker, maar ook nog eens gezond door een opvallend goed effect op de bloeddruk, bovendien vermindert het ons stressgevoel. Ook opmerkelijk: gebakken eieren blijken de bloeddruk te verlagen en regelmatig een gekookt ei blijkt het cholesterolgehalte te verlagen!

De toppers
Door hun uitzonderlijke kwaliteiten verdienen groene thee, klein fruit en kurkuma een ereplaats op het podium van de gezonde voeding.

  • Groene thee bevat minder cafeïne dan zwarte thee, maar bevat vooral grote hoeveelheden kankerwerende stoffen, ook wel antioxidanten genoemd. Vooral Japanse groene thee, bijvoorbeeld Sencha, is rijk aan deze stoffen.
  • Klein fruit, zoals bosbes, cranberry, braam, framboos, aardbei, kers en pruim, is ook rijk aan deze antioxidanten. Gelukkig zijn verse, ongesuikerde, fruitsappen, steeds algemener verkrijgbaar, en er zijn doosjes klein fruit in de diepvries te koop, dus ook buiten het seizoen kunnen we van deze “zomerkoninkjes” genieten.
  • Kurkuma, het okerkleurige poeder uit de geelwortel (koenjit), wordt van oudsher veel in India en Indonesië gebruikt en heeft een preventief effect op een aantal vormen van kanker, zoals dikkedarmkanker. Eén keer per dag een theelepel kurkuma, met wat peper voor een betere werking, door het eten, b.v. de soep heeft al een flink gezondheidsbevorderend effect.

Gezonde voeding is niet ingewikkeld, niet extra duur, maar in het begin misschien even wennen. Uiteindelijk is gezonde voeding ook vooral heel erg lekker!