Homeopathie bij Lyme, de tekenbeetziekte

In het plaatsje Old Lyme aan de oostkust van de Verenigde Staten begon het rond 1975 op te vallen dat wel erg veel kinderen last kregen van reumatische klachten. Het duurde nog vele jaren voordat hiervoor een verklaring werd gevonden. Het bleek dat de kinderen ziek waren geworden na besmetting met een agressieve variant van de spiraalvormige Borreliabacterie.

Deze Borreliabacterie was zeer waarschijnlijk meegebracht door vogels en overzwemmende herten van Plum Island, een eiland voor de kust waar na de Tweede Wereldoorlog experimenten werden uitgevoerd met Borreliabesmette teken voor bacteriële oorlogsvoering. Het lijkt erop, na zoveel jaren, dat deze experimenten op Plum Island aan het begin hebben gestaan van een wereldwijde epidemie van de Ziekte van Lyme.

Tekenbeet en de gevolgen
Een teek is een minuscuul soort spinnetje dat zich uit bomen of struikgewas laat vallen op toevallig voorbijkomende dieren of mensen. Het spinnetje nestelt zich graag op een warme plek, graaft zich in met zijn kop in de huid van zijn slachtoffer en voedt zich met het bloed van zijn gastheer. Hierbij wordt steeds vaker de Borreliabacterie overgebracht, omdat steeds meer teken met deze bacterie zijn besmet.

Enkele dagen tot weken na de tekenbeet kan op die plek een ringvormige rode vlek ontstaan. Ook kan een griepgevoel met hoofdpijn of koorts optreden. Enkele maanden tot nog zelfs jaren na de beet kunnen vermoeidheid, spier- en gewrichtspijnen, verlammingsverschijnselen en hartritmestoornissen optreden. U kunt zich wel voorstellen dat na zo’n lange tijd het verband tussen de tekenbeet en de ziekteverschijnselen niet altijd meteen duidelijk is. De patiënt is na jaren allang vergeten dat hij ooit door een teek gebeten is. Er wordt nu echter geschat dat meer dan de helft van de chronische vermoeidheidspatiënten getroffen is door de Ziekte van Lyme.

Therapie en preventie
Gelukkig krijgt lang niet iedereen na een beet van een besmette teek ook de Ziekte van Lyme, maar een zeker symptoom van besmetting is de bovengenoemde rode vlek. De behandeling bestaat standaard uit een antibioticakuur met doxycycline.

Voorkomen is beter dan genezen; zorg ervoor dat u niet door teken gebeten wordt. Draag in gebieden met bos of hoog gras een lange broek, lange mouwen en dichte schoenen met sokken. Controleer bij thuiskomst de huid op kleine zwarte beestjes en verwijder ze met een pincet of een speciale tekentang. Des te eerder de teek wordt verwijderd, des te kleiner de kans op besmetting. Raadpleeg bij twijfel uw huisarts of de GGD.

Homeopathische aanpak
Homeopathie is niet alleen effectief in het beginstadium van Lyme (als aanvulling op de antibioticakuur) maar ook later bij vermoeidheid en andere restklachten. Een homeopathisch constitutiemiddel, een middel dat zoveel mogelijk past bij de patiënt en zijn specifieke symptomen, zorgt allereerst voor een algemene verbetering van de weerstand.

Daarnaast wordt vaak het homeopathische middel Ledum palustre (moerasrozemarijn, familie van de rododendron) gegeven. Het werkt goed bij puntvormige verwondingen, zoals ook insecten- en tekenbeten zijn.

Van de bacterie die Lyme veroorzaakt is een homeopathisch middel gemaakt: de Borrelianosode. Dit middel bevat geen enkele rest meer van de oorspronkelijke bacterie, maar de afdruk van de Borrelia wordt door het lichaam als een soort foto herkend. Een kuur in oplopende sterktes heeft een ontstorende werking op de oorspronkelijke infectie en werkt samen met het constitutiemiddel energieverhogend.